مهندسی برق *کنترل-مخابرات-الکترونیک-قدرت*

پایگاهی برای همه دانشجویان فنی مهندسی

مهندسی برق *کنترل-مخابرات-الکترونیک-قدرت*

پایگاهی برای همه دانشجویان فنی مهندسی

المانهای UJT و PUT

در الکترونیک صنعتی علاوه بر المانهای قدرت مثل SCR ،IGBT و غیره نیازمند یک سری المانهای کنترل کننده نیز هستیم.مسلما المانهای قدرت در مدارهای ساده نیاز به یک تحریک کننده قابل تنظیم جهت قطع و وصل شان دارند.دو المان PUT و UJT از جمله این المانها هستند

المان اول ujt است که ساختمان داخلی آن بImage صورت شکل زیر است.

 

Image
در این المان دو پایه بیس یک و بیس دو وجود دارد و یک پایه امیتر.با تغییر ولتاژ امیتر نسبت به بیس یک میتوان این المان را روشن و خاموش کرد.
این المان با یک ترکیب خاص به صورت شکل زیر میتواند به عنوان تولید کننده پالسهای تحریک گیت تریستور مورد استفاده قرار گیرد.با تغییر مقاومت R میتوان زاویه آتش تریستور را تغییر داد.

Image
اما در المان دوم که به نام PUT خوانده میشود سه پایه گیت ،آند و کاتد موجود است.دلیل اینکه به این المان ترانزیستور تک اتصالی قابل برنامه ریزی گفته میشود این است که با تغییر و لتاژ پایه گیت نسبت به دو پایه دیگر میتوان زمان روشن شدن آن و در نتیجه تغییر در پالسهای ایجاد شده را به راحتی انجام داد.
مزیتهایی چون  کار در ولتاژهای پایین حتی در 3 ولت و کیفیت بالای سیگنالهای کنترلی باعث شده در عمل از PUT‌بیشتر از UJT در مدارات الکترونیک صنعتی استفاده شود.
دو مقاله تکمیل کننده برای این دو المان در لینک زیر قرار داده ایم که امیدواریم مورد استفاده دوستان قرار بگیرد.
Imageلینک دانلود مقاله در زمینه PUT و UJT و نحوه استفاده از آنها

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد